Ga terug

Social media gebruiken op je visitekaartje

Social media gebruiken

Visitekaartjes zijn al decennialang oud. Ze zijn een perfect middel om aan geïnteresseerde klanten te geven zodat ze later contact met je bedrijf opnemen. Echter verdwijnen de papieren visitekaartjes langzaam maar zeker steeds meer uit het dagelijkser leven. Dit komt omdat we inmiddels een ander soort visitekaartje hebben leren kennen, namelijk het digitale visitekaartje. Dit is een digitale versie van een visitekaartje die je door middel van bijvoorbeeld een NFC-tag of QR-code kunt doorgeven aan een potentiële klant. Het handige aan een digitaal visitekaartje is dat je ook je social media kanalen hierop kunt plaatsen. Daardoor krijgen klanten een completer beeld van je bedrijf. Ben jij benieuwd naar hoe je het beste social media kunt gebruiken op je visitekaartje? Wij leggen het je graag uit.

Wat is sociale media?

In de eerste plaats is het echter zaak om te duiden wat sociale media precies is. Social media is een verzamelnaam voor allerlei soorten online media waarbij gebruikers interacties met elkaar kunnen hebben. Daarbij kunnen de soorten interacties erg van elkaar verschillen. Bij sommige social media kan dit zijn via een berichtje dat je de wereld instuurt met daaronder reacties, terwijl bij andere platform juist visuele content naar elkaar kunnen worden gestuurd. Het is daarom handig om te weten wat het social media gebruik is van je doelgroep.

Welke social media kanalen zijn er?

Nu je precies weet wat social media is, ben je vast en zeker benieuwd verschillende kanalen er allemaal bestaan. In feite zijn er haast oneindig veel om op te noemen, doordat er in de afgelopen jaren erg veel kanalen bij zijn gekomen. Daarom hebben we hieronder de acht populairste zakelijke social media platformen, voor je op een rijtje gezet.

Instagram

In de eerste plaats heb je Instagram als social media kanaal. Instagram is een platform waarbij foto’s met elkaar kunnen worden gedeeld. Deze foto’s zijn echter niet bedoeld voor lange verhalen, maar simpelweg een mooie foto die je wilt delen met de rest van de wereld. Zo kan een restaurant hier perfect hun gerechten op laten zien, terwijl een fotograaf juist hier perfect zijn werk kan showen. Dit kan voor bedrijven ook erg interessant zijn, voor user generated content. Klanten kunnen bijvoorbeeld hun positive ervaring delen doormiddel van een foto en jouw bedrijf hierin taggen. Daarnaast kun je zelf ook je producten promoten met advertenties.

Facebook

Als tweede heb je Facebook. Dit is een social media platform dat in 2004 is opgericht en sindsdien uitgegroeid is tot één van de grootste social media platforms die er bestaat. Met meer dan 2 miljard gebruikers kun je haast stellen dat Facebook de grootste zoekmachine ter wereld is qua gebruik. Op dit platform kunnen gebruikers verschillende soorten content delen met elkaar. Denk hierbij aan een foto, video of simpelweg een berichtje. Facebook is perfect als je actief wilt zijn op social media, maar niet veel tijd hebt omdat er allerlei soorten content op gedeeld kan worden. Wel moet je hierbij rekening houden dat niet alle content geschikt is voor Facebook. Dit komt omdat er op dit platform voornamelijk privé gebruikers zijn die op zoek zijn naar ontspanning. Een bedrijf dat op Facebook actief is, doet dit voornamelijk voor het genereren van leads. In 2021 heeft Facebook haar bedrijfsnaam veranderd in Meta. Dit is nu het nieuwe moederbedrijf. Onder Meta vallen dan weer de platformen Facebook, Instagram en Whatsapp.

Twitter

Dit is een platform voor kleine blogs waarop gebruikers korte berichtjes met elkaar kunnen uitwisselen. Deze berichtjes worden tweets genoemd en mogen maximaal 280 karakters bevatten. De doelgroepen op Twitter zijn vaak mensen die op zoek zijn naar het laatste nieuws of een bedrijf dat ze volgen. Ook Twitter is dus ideaal voor bedrijven die snel willen reageren op actualiteiten en hiermee in contact willen komen met hun volgers.

Linkedin

Ook LinkedIn is een social media platform dat erg populair is onder bedrijven. Dit komt omdat het platform zich voornamelijk richt op het uitwisselen van contactgegevens en het delen van expertartikelen. Hierdoor wordt het platform voornamelijk gebruikt door recruiters en bedrijven die op zoek zijn naar nieuw talent. Wanneer jij je als bedrijf voornamelijk richt op consumenten, kun je het beste dit platform dus vermijden.

YouTube

Een van de andere kanalen qua social media heet YouTube. Dit is een platform waarop gebruikers video’s kunnen delen met de rest van de wereld. Deze video’s kunnen over van alles gaan. Zo zijn er YouTubers die dagelijks een vlog plaatsen waarin ze laten zien wat er bij hen is gebeurd, maar je hebt ook YouTubers die regelmatig een tutorial plaatsen. Hierdoor is het platform voor iedereen toegankelijk en kunnen bedrijven hier eenvoudig hun doelgroep bereiken door simpelweg een YouTube kanaal te maken en hier filmpjes op te posten.

Snapchat

Tevens is er Snapchat als social media platform. Dit is een app waarbij gebruikers foto’s en video’s kunnen delen die maar korte tijd zichtbaar zijn. Daarnaast kunnen gebruikers ook berichtjes met elkaar uitwisselen. Dit maakt het platform perfect voor een bedrijf dat bijvoorbeeld een nieuw product wil lanceren en hier een tipje van de sluier van wilt laten zien. Ook kan het platform worden gebruikt voor het delen van een korte video met instructies.

TikTok

TikTok is een app waarbij gebruikers korte video’s kunnen maken en delen met de rest van de wereld. Deze video’s duren doorgaans ongeveer 15 seconden en zijn perfect voor het plaatsen van een korte advertentie of een instructievideo. Op het moment van schrijven heeft TikTok ruim 1,7 miljoen Nederlanders die de app gebruiken, wat een ruim aantal is voor Nederlandse begrippen. De mensen die TikTok gebruiken zijn voornamelijk consumenten van een jongere leeftijd. Daardoor is het platform ideaal voor bedrijven die hun product willen introduceren bij een jongere doelgroep, maar miner interessant voor business to business bedrijven.

Pinterest

Pinterest is een social media platform dat voornamelijk wordt gebruikt door artistieke personen. Het platform werkt als een soort online moodboard waarop gebruikers verschillende afbeeldingen kunnen delen met elkaar. Deze afbeeldingen kunnen over van alles gaan, maar het platform wordt voornamelijk gebruikt voor het delen van creatieve ideeën en inspiratie. Pinterest is dus een uitstekend platform als je op zoek bent naar creatieve content.

Je sociale media kanalen verwerken op je visitekaartje

Nu je weet welke social media platformen er zijn, is het tijd om te kijken hoe je deze kan gebruiken op je digitale visitekaartje. Hoe vermeld je instagram op je visitekaartje bijvoorbeeld? Bepaal eerst duidelijk wat je doelgroep is. Dit vormt namelijk de basis voor welke sociale media kanalen je op je digitale visitekaartje wilt laten plaatsen. Je wilt namelijk niet elk van deze platformen op je digitale visitekaartje plaatsen, want dit zal enkel voor verwarring zorgen.

Deel bijvoorbeeld ook niet je privé Facebook profiel, maar alleen de bedrijfspagina. Een klant heeft niks aan jouw privé account. Dit geld voor LinkedIn dan weer niet. Hier wil je juist je persoonlijke account delen zodat je kunt laten zien wat je in huis hebt.

Al met al heb je in deze blog alles geleerd over social media gebruiken op je digitale visitekaartje. Dit is een belangrijk onderdeel van jouw online aanwezigheid als bedrijf en daarom is het zaak om optimaal van deze nieuwe gadget te profiteren. Geef je bedrijf dus een boost door over te stappen op een digitaal visitekaartje.